دلایل بر لزوم معاد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 22
دلایل بر لزوم معاد
"الیه مرجعکم جمیعا وعد الله حقا"در این جمله معاد را خاطر نشان مىسازد، همچنانکه جمله قبلى مبدا را تذکر مىداد، وجمله"وعد الله حقا"از باب قائم شدن مفعول مطلق مقام فعلش مىباشد، و معناى جمله: "وعده الله وعدا حقا"است، یعنى خداى تعالى وعده داده وعدهاى حق.
کلمه"حق"عبارت است از چیزى که اصل و واقعیت داشته باشد و خبر، مطابق آنواقعیتباشد.بنا بر این، خبر و یا به عبارتى وعدهاى که خداى تعالى مىدهد به اینکه معادى درپیش استحق بودنش به این معنا است که خلقت الهى به نحوى صورت گرفته که جز بابرگشتن موجودات به سوى او تام و کامل نمىشود، و از جمله موجودات یکى هم نوع بشر استکه باید به سوى خداى تعالى برگردد.و این مانند سنگى است که از آسمان به طرف زمینحرکت مىکند که با حرکتخود وعده سقوط بر زمین را مىدهد، چون حرکتش سنخهاى استکه جز با نزدیک شدن تدریجى به زمین و جز ساقط شدن و آرام گرفتن در روى زمین تمامنمىشود، اشیاء عالم نیز چنیناند، حرکتشان نهایتى دارد و آن برگشتبه خداى تعالى است، به همان مبدئى که از آنجا حرکت را آغاز کردند، آیه زیر همین معنا را خاطر نشان ساختهمىفرماید: " یا ایها الانسان انک کادح الى ربک کدحا فملاقیه" (1) دقت فرمائید.
"انه یبدؤا الخلق ثم یعیده لیجزى الذین آمنوا و عملوا الصالحات بالقسط..."این جمله، جمله"الیه مرجعکم جمیعا"را تاکید، و معناى اجمالى رجوع و معاد را کهاین جمله متضمن آن است تفصیل و شرح مىدهد.
ممکن هم هست تعلیل آن جمله متقدم باشد، و بخواهد به دو حجت و برهانى که قرآنهمواره به آن دو حجتبر اثبات معاد استدلال مىکند اشاره نماید.حجت اول را جمله: "انهیبدؤا الخلق ثم یعیده"متضمن است، به این بیان که یکى از سنتهاى جارى خداى سبحاناین است که هستى را به هر چیزى که مىآفریند افاضه مىکند، و این افاضه خود را به رحمتشآنقدر ادامه مىدهد تا آن موجود خلقتش به حد کمال و تمامیتبرسد، در این مدت آن موجود بهرحمتى از خداى تعالى موجود شده و زندگى مىکند و از آن رحمتبرخوردار مىگردد، و اینبرخوردارى همچنان ادامه دارد تا مدت معین.
بعد از آنکه آن مدت بسر آمد و موجود نامبرده به نقطه انتهاى اجل معین خود رسید اینرسیدن به نقطه نهائى فناء و هیچ شدن آن موجود نیست، زیرا معناى فانى شدنش باطل شدنرحمت الهىایست که باعث وجود و بقاء و آثار وجود یعنى حیات، قدرت، علم و سایر آثاروجودى او بود، و معلوم است که رحمت الهى بطلان نمىپذیرد.پس، رسیدن به نقطه نهائىاجل به معناى گرفتن و قبض کردن رحمتى است که بسط کرده بود.آرى، آنچه خداى تعالىافاضه مىکند وجه خدا و جلوه او است، و وجه خدا فنا پذیر نیست.
پس، اینکه مىبینیم فلان موجود از بین مىرود و اجلش بسر مىآید، این سرآمدن اجلآنطور که ما مىپنداریم فنا و بطلان آن موجود نیست، بلکه برگشتن آن به سوى خداى تعالىاست، به همان جائى که از آنجا نازل شده بود، و چون آنچه نزد خدا استباقى است، پس اینموجود نیز باقى است، و آنچه که به نظر ما، هست و نیستشدن مىباشد در واقع بسط رحمتخداى تعالى و قبض آن است، و این همان معاد موعود است.
و حجت دوم را جمله"لیجزى الذین آمنوا و عملوا الصالحات بالقسط..."متضمناست، به این بیان که عدل و قسط الهى - که یکى از صفات فعل او است - اجازه نمىدهد کهدر درگاه او دوغ و دوشاب یکسان باشد، با آن کسى که با ایمان آوردن در برابرش خضوعنموده، و اعمال صالح کرده و با آن کسى که بر حضرتش استکبار و به خود و به آیاتش کفرورزیده یک جور معامله کند.این دو طایفه در دنیا که بطور یکسان در تحتسیطره اسباب و عللطبیعى قرار داشتند، اسبابى که به اذن خدا یا سود مىرسانید، و یا ضرر اگر قرار باشد در آخرتهم بطور یکسان با آنان معامله شود ظلم خواهد بود.
پس، جز این باقى نمىماند که خداى تعالى بین این دو طایفه در زمانى که به سوى اوبر مىگردند فرق بگذارد، به این معنا که مؤمنین نیکوکار را جزاى خیر، و کفار بد کار را سزاىبد دهد، تا ببینى آنان از چه چیز لذت مىبرند، و اینان از چه چیز متالم و ناراحت مىشوند.
بنابر این، تکیه این حجتبر دو چیز است، یکى بر تفاوت این دو طائفه به خاطر ایمانو عمل صالح، و کفر و عمل ناصالح، و دیگرى بر کلمه"بالقسط"، این نکته را از نظر دور مدار.وجمله"لیجزى"بنابر آنچه از ظاهر بیان استفاده مىشود متعلق استبه جمله"الیه مرجعکمجمیعا".
البته این احتمال هم هست که جمله: "لیجزى..."متعلق باشد به جمله"ثم یعیده"، که در این صورت، کلام آن جنبه را که گفتیم یعنى جنبه فرقگذارى بین دو طائفه و بیان عدلالهى را ندارد، بلکه جنبه تعلیل دارد، و به یک حجت که همان حجت دومى است اشاره خواهدداشت.و از جهت لفظ آیه، احتمال دوم به ذهن نزدیکتر است.
"هو الذى جعل الشمس ضیاء و القمر نورا..."کلمه"ضیاء"بطورى که گفته شده - مصدر استبراى"ضاء، یضوء، ضوء و ضیاء"
همانطور که کلمه"عیاذ"مصدر استبراى"عاذ، یعوذ، عوذا و عواذا".و اى بسا که جمع باشدبراى کلمه"ضوء"، همانطور که کلمه"سیاط"جمع استبراى"سوط"و این عبارت چیزىدر تقدیر دارد که مضاف کلمه"ضیاء"است، و تقدیر آن"جعل الشمس ذات ضیاء و القمرذا نور"است، یعنى خداى تعالى خورشید را داراى ضیاء و ماه را داراى نور کرد.
و همچنین کلمه"منازل"در جمله"و قدره منازل"مضافى در تقدیر دارد، و تقدیرکلام: "و قدره ذا منازل"است، یعنى خداى تعالى قمر را داراى منزلها کرد تا در مسیر حرکتشدر هر شب به منزلى از آن منازل برسد، غیر آن منزلى که شب قبلش در آنجا قرار داشت.نتیجهاین تقدیر الهى این شد که قرص قمر دائما در حال دور شدن از خورشید حرکت کند، تا از طرفدیگر باز به خورشید برسد، و یک دور تمام این حرکت قمر، یک ماه قمرى را و دوازده ماه یکسال را تشکیل دهد،
سایر محصولات :
دلایل بر لزوم معاد
دلایل بر لزوم...
دانلود مقاله آسیب ها و انحرافات اجتماعی فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 10دانلود مقاله آسیب ها و انحرافات...
تحقیق در مورد بزهکاری و افت تحصیلیتحقیق در مورد بزهکاری...
تحقیق درباره اثر گل بابونه در درمان بیماریهاتحقیق درباره اثر گل بابونه در درمان...
دعادعا...
تحقیق درباره تسخیر لانه جاسوسیتحقیق درباره تسخیر لانه...
آزمون هوشمند علوم تجربی هفتماندرویدیآزمون هوشمند علوم تجربی هفتماندرویدی...
دستیابی داده در ASP NET 2 0دستیابی داده در ASP NET 2...
تحقیق درباره پرستاریتحقیق درباره پرستاری...
تحقیق در مورد بزرگ علوی 14 صتحقیق در مورد...
دانلود مقاله انگیزه تحصیلی دانش آموزان فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 52دانلود مقاله انگیزه...
پاورپوینت ارتباطات در سازمانپاورپوینت ارتباطات در سازمان...
تحقیق درباره آپاندیستحقیق درباره آپاندیس...
دسته بندی جیگ وفیکسچرهادسته بندی جیگ وفیکسچرها...
دانلود پاورپوینت مُقَرنَس در بناهای اسلامیدانلود پاورپوینت مُقَرنَس در بناهای...
تحقیق درباره بیماری های قلبی وعروقیتحقیق درباره بیماری های قلبی وعروقی...
تحقیق در مورد بانکتحقیق در مورد بانک...
دسترسی به اینترنتدسترسی به اینترنت...
پاورپوینت C M S و کاربرد انپاورپوینت C M S...
تحقیق درباره آینه سکندر جام می است بنگرتحقیق درباره آینه سکندر جام می...
دانلود پاورپوینت موضوع مصادیق ونمونه های موجود مدارسدانلود پاورپوینت موضوع...
دانلود مقاله اعتیاد کار فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 22دانلود مقاله اعتیاد کار فرمت فایل word...
دروغدروغ...
تحقیق درباره بیماریهای چشمیتحقیق درباره بیماریهای چشمی...
درموردعرفاندرموردعرفان...
تحقیق در مورد بتن پرلیت 14 صتحقیق در مورد بتن پرلیت ...
دانلود پاورپوینت موزهی اشملیندانلود پاورپوینت موزهی اشملین...
تحقیق درباره بیستونتحقیق درباره بیستون...
درسهایى از تفسیر سوره نوردرسهایى از تفسیر سوره...
دانلود گزارش کار در دبیرخانه آموزش و پرورش فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 37دانلود گزارش کار در دبیرخانه آموزش و...
تحقیق درباره تخت جمشیدتحقیق درباره تخت جمشید...
درجات ایماندرجات ایمان...
تحقیق در مورد اکولوژی انگور رشته کشاورزیتحقیق در مورد اکولوژی...
پاورپوینت ارتباطات « تصویر ذهنی »پاورپوینت ارتباطات « تصویر...
تحقیق درباره ایران و سایه شوم استعمار انگلیستحقیق درباره ایران و...
تحقیق درباره ایلامیانتحقیق درباره ایلامیان...
دانشگاه مجازیدانشگاه مجازی...
تحقیق درباره پیشینه تحقیق ها درباره مهارتهای زندگی و عزت نفستحقیق درباره پیشینه تحقیق ها درباره...
تحقیق درباره پیشینه تحقیق ها درباره مهارتهای زندگی در خارج از کشورتحقیق درباره پیشینه تحقیق ها درباره...
تحقیق در مورد ایرانتحقیق در مورد ایران...
تحقیق درباره پیشینه ای بر تحقیقات و مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمیتحقیق درباره پیشینه ای بر تحقیقات...
تحقیق درباره پیرامون ازدواج اینترنتیتحقیق درباره پیرامون ازدواج اینترنتی...
تحقیق درباره پژوهش در عملیات روش پژوهشتحقیق درباره پژوهش در عملیات روش...
دانلود پاورپوینت موزه ی گوگنهایم بیلبائودانلود پاورپوینت موزه ی گوگنهایم بیلبائو...
تحقیق درباره بیماریهای مشترک انسان و دامتحقیق درباره بیماریهای...
دانلود تحقیق و مقاله پیرامون کارآفرینی در ایران فرمت فایل پاورپوینت pptتعداد صفحات 58 اسلایددانلود تحقیق و مقاله...
پاورپوینت ارتباطات بین المللیپاورپوینت ارتباطات بین المللی...
داستان یوسف و زلیخاداستان یوسف و زلیخا...
تحقیق درباره بنیان اساطیری حماسه ملی ایرانتحقیق درباره بنیان اساطیری...
پاورپوینت MPIپاورپوینت MPI...
پرورش کرم ابریشم 13 صامامت و امامان دوازده گانه 77 ص
نماد ونشانه شناسی شهرستان آستانه اشرفیه 80 ص
فرآیند تولید کنسرو و رب گوجه فرنگی
سوره های قران و ترجمه برخی آیات
سوره فلق
سوره المائده آیه 6 12ص
سوره فاتحه
سوره احزاب
فیوز های الکتریکی
توضیحات بیشتر - دانلود
حمل و نقل در چاه 19 ص
حمل و نقل 18 ص
حفاظت از محیط زیست 10 ص
حد و پیوستگی 9 ص
تک یاختهها 33 ص
کلمات کلیدی :مصدر ستrlm براى ملوا لصالحات القسط لیجزى لذین منوا الیه مرجعکم میعا داى عالى مىrlm کند مىrlm دهد لزوم معاد است یعنى یعنى داى ستrlm براى مىrlm موجود ستrlm نمىrlm منازل لیجزى معناى
- ۹۶/۰۸/۰۷