mallwe

  • ۰
  • ۰

دلایل بر لزوم معاد

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 22

دلایل بر لزوم معاد

"الیه مرجعکم جمیعا وعد الله حقا"در این جمله معاد را خاطر نشان مى‏سازد، همچنانکه جمله قبلى مبدا را تذکر مى‏داد، وجمله"وعد الله حقا"از باب قائم شدن مفعول مطلق مقام فعلش مى‏باشد، و معناى جمله: "وعده الله وعدا حقا"است، یعنى خداى تعالى وعده داده وعده‏اى حق.

کلمه"حق"عبارت است از چیزى که اصل و واقعیت داشته باشد و خبر، مطابق آن‏واقعیت‏باشد.بنا بر این، خبر و یا به عبارتى وعده‏اى که خداى تعالى مى‏دهد به اینکه معادى درپیش است‏حق بودنش به این معنا است که خلقت الهى به نحوى صورت گرفته که جز بابرگشتن موجودات به سوى او تام و کامل نمى‏شود، و از جمله موجودات یکى هم نوع بشر است‏که باید به سوى خداى تعالى برگردد.و این مانند سنگى است که از آسمان به طرف زمین‏حرکت مى‏کند که با حرکت‏خود وعده سقوط بر زمین را مى‏دهد، چون حرکتش سنخه‏اى است‏که جز با نزدیک شدن تدریجى به زمین و جز ساقط شدن و آرام گرفتن در روى زمین تمام‏نمى‏شود، اشیاء عالم نیز چنین‏اند، حرکتشان نهایتى دارد و آن برگشت‏به خداى تعالى است، به همان مبدئى که از آنجا حرکت را آغاز کردند، آیه زیر همین معنا را خاطر نشان ساخته‏مى‏فرماید: " یا ایها الانسان انک کادح الى ربک کدحا فملاقیه" (1) دقت فرمائید.

"انه یبدؤا الخلق ثم یعیده لیجزى الذین آمنوا و عملوا الصالحات بالقسط..."این جمله، جمله"الیه مرجعکم جمیعا"را تاکید، و معناى اجمالى رجوع و معاد را که‏این جمله متضمن آن است تفصیل و شرح مى‏دهد.

ممکن هم هست تعلیل آن جمله متقدم باشد، و بخواهد به دو حجت و برهانى که قرآن‏همواره به آن دو حجت‏بر اثبات معاد استدلال مى‏کند اشاره نماید.حجت اول را جمله: "انه‏یبدؤا الخلق ثم یعیده"متضمن است، به این بیان که یکى از سنت‏هاى جارى خداى سبحان‏این است که هستى را به هر چیزى که مى‏آفریند افاضه مى‏کند، و این افاضه خود را به رحمتش‏آنقدر ادامه مى‏دهد تا آن موجود خلقتش به حد کمال و تمامیت‏برسد، در این مدت آن موجود به‏رحمتى از خداى تعالى موجود شده و زندگى مى‏کند و از آن رحمت‏برخوردار مى‏گردد، و این‏برخوردارى همچنان ادامه دارد تا مدت معین.

بعد از آنکه آن مدت بسر آمد و موجود نامبرده به نقطه انتهاى اجل معین خود رسید این‏رسیدن به نقطه نهائى فناء و هیچ شدن آن موجود نیست، زیرا معناى فانى شدنش باطل شدن‏رحمت الهى‏ایست که باعث وجود و بقاء و آثار وجود یعنى حیات، قدرت، علم و سایر آثاروجودى او بود، و معلوم است که رحمت الهى بطلان نمى‏پذیرد.پس، رسیدن به نقطه نهائى‏اجل به معناى گرفتن و قبض کردن رحمتى است که بسط کرده بود.آرى، آنچه خداى تعالى‏افاضه مى‏کند وجه خدا و جلوه او است، و وجه خدا فنا پذیر نیست.

پس، اینکه مى‏بینیم فلان موجود از بین مى‏رود و اجلش بسر مى‏آید، این سرآمدن اجل‏آنطور که ما مى‏پنداریم فنا و بطلان آن موجود نیست، بلکه برگشتن آن به سوى خداى تعالى‏است، به همان جائى که از آنجا نازل شده بود، و چون آنچه نزد خدا است‏باقى است، پس این‏موجود نیز باقى است، و آنچه که به نظر ما، هست و نیست‏شدن مى‏باشد در واقع بسط رحمت‏خداى تعالى و قبض آن است، و این همان معاد موعود است.

و حجت دوم را جمله"لیجزى الذین آمنوا و عملوا الصالحات بالقسط..."متضمن‏است، به این بیان که عدل و قسط الهى - که یکى از صفات فعل او است - اجازه نمى‏دهد که‏در درگاه او دوغ و دوشاب یکسان باشد، با آن کسى که با ایمان آوردن در برابرش خضوع‏نموده، و اعمال صالح کرده و با آن کسى که بر حضرتش استکبار و به خود و به آیاتش کفرورزیده یک جور معامله کند.این دو طایفه در دنیا که بطور یکسان در تحت‏سیطره اسباب و علل‏طبیعى قرار داشتند، اسبابى که به اذن خدا یا سود مى‏رسانید، و یا ضرر اگر قرار باشد در آخرت‏هم بطور یکسان با آنان معامله شود ظلم خواهد بود.

پس، جز این باقى نمى‏ماند که خداى تعالى بین این دو طایفه در زمانى که به سوى اوبر مى‏گردند فرق بگذارد، به این معنا که مؤمنین نیکوکار را جزاى خیر، و کفار بد کار را سزاى‏بد دهد، تا ببینى آنان از چه چیز لذت مى‏برند، و اینان از چه چیز متالم و ناراحت مى‏شوند.

بنابر این، تکیه این حجت‏بر دو چیز است، یکى بر تفاوت این دو طائفه به خاطر ایمان‏و عمل صالح، و کفر و عمل ناصالح، و دیگرى بر کلمه"بالقسط"، این نکته را از نظر دور مدار.وجمله"لیجزى"بنابر آنچه از ظاهر بیان استفاده مى‏شود متعلق است‏به جمله"الیه مرجعکم‏جمیعا".

البته این احتمال هم هست که جمله: "لیجزى..."متعلق باشد به جمله"ثم یعیده"، که در این صورت، کلام آن جنبه را که گفتیم یعنى جنبه فرق‏گذارى بین دو طائفه و بیان عدل‏الهى را ندارد، بلکه جنبه تعلیل دارد، و به یک حجت که همان حجت دومى است اشاره خواهدداشت.و از جهت لفظ آیه، احتمال دوم به ذهن نزدیکتر است.

"هو الذى جعل الشمس ضیاء و القمر نورا..."کلمه"ضیاء"بطورى که گفته شده - مصدر است‏براى"ضاء، یضوء، ضوء و ضیاء"

همانطور که کلمه"عیاذ"مصدر است‏براى"عاذ، یعوذ، عوذا و عواذا".و اى بسا که جمع باشدبراى کلمه"ضوء"، همانطور که کلمه"سیاط"جمع است‏براى"سوط"و این عبارت چیزى‏در تقدیر دارد که مضاف کلمه"ضیاء"است، و تقدیر آن"جعل الشمس ذات ضیاء و القمرذا نور"است، یعنى خداى تعالى خورشید را داراى ضیاء و ماه را داراى نور کرد.

و همچنین کلمه"منازل"در جمله"و قدره منازل"مضافى در تقدیر دارد، و تقدیرکلام: "و قدره ذا منازل"است، یعنى خداى تعالى قمر را داراى منزلها کرد تا در مسیر حرکتش‏در هر شب به منزلى از آن منازل برسد، غیر آن منزلى که شب قبلش در آنجا قرار داشت.نتیجه‏این تقدیر الهى این شد که قرص قمر دائما در حال دور شدن از خورشید حرکت کند، تا از طرف‏دیگر باز به خورشید برسد، و یک دور تمام این حرکت قمر، یک ماه قمرى را و دوازده ماه یک‏سال را تشکیل دهد،









سایر محصولات :
دلایل بر لزوم معاد

دلایل بر لزوم...

دانلود مقاله آسیب ها و انحرافات اجتماعی فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 10

دانلود مقاله آسیب ها و انحرافات...

تحقیق در مورد بزهکاری و افت تحصیلی

تحقیق در مورد بزهکاری...

تحقیق درباره اثر گل بابونه در درمان بیماریها

تحقیق درباره اثر گل بابونه در درمان...

دعا

دعا...

تحقیق درباره تسخیر لانه جاسوسی

تحقیق درباره تسخیر لانه...

آزمون هوشمند علوم تجربی هفتماندرویدی

آزمون هوشمند علوم تجربی هفتماندرویدی...

دستیابی داده در ASP NET 2 0

دستیابی داده در ASP NET 2...

تحقیق درباره پرستاری

تحقیق درباره پرستاری...

تحقیق در مورد بزرگ علوی 14 ص

تحقیق در مورد...

دانلود مقاله انگیزه تحصیلی دانش آموزان‎ فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 52

دانلود مقاله انگیزه...

پاورپوینت ارتباطات در سازمان

پاورپوینت ارتباطات در سازمان...

تحقیق درباره آپاندیس

تحقیق درباره آپاندیس...

دسته بندی جیگ وفیکسچرها

دسته بندی جیگ وفیکسچرها...

دانلود پاورپوینت مُقَرنَس در بناهای اسلامی

دانلود پاورپوینت مُقَرنَس در بناهای...

تحقیق درباره بیماری های قلبی وعروقی

تحقیق درباره بیماری های قلبی وعروقی...

تحقیق در مورد بانک

تحقیق در مورد بانک...

دسترسی به اینترنت

دسترسی به اینترنت...

پاورپوینت C M S و کاربرد ان

پاورپوینت C M S...

تحقیق درباره آینه سکندر جام می است بنگر

تحقیق درباره آینه سکندر جام می...

دانلود پاورپوینت موضوع مصادیق ونمونه های موجود مدارس

دانلود پاورپوینت موضوع...

دانلود مقاله اعتیاد کار فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 22

دانلود مقاله اعتیاد کار فرمت فایل word...

دروغ

دروغ...

تحقیق درباره بیماریهای چشمی

تحقیق درباره بیماریهای چشمی...

درموردعرفان

درموردعرفان...

تحقیق در مورد بتن پرلیت 14 ص

تحقیق در مورد بتن پرلیت ...

دانلود پاورپوینت موزه‏ی اشملین

دانلود پاورپوینت موزه‏ی اشملین...

تحقیق درباره بیستون

تحقیق درباره بیستون...

درسهایى از تفسیر سوره نور

درسهایى از تفسیر سوره...

دانلود گزارش کار در دبیرخانه آموزش و پرورش فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 37

دانلود گزارش کار در دبیرخانه آموزش و...

تحقیق درباره تخت جمشید

تحقیق درباره تخت جمشید...

درجات ایمان

درجات ایمان...

تحقیق در مورد اکولوژی انگور رشته کشاورزی

تحقیق در مورد اکولوژی...

پاورپوینت ارتباطات « تصویر ذهنی »

پاورپوینت ارتباطات « تصویر...

تحقیق درباره ایران و سایه شوم استعمار انگلیس

تحقیق درباره ایران و...

تحقیق درباره ایلامیان

تحقیق درباره ایلامیان...

دانشگاه مجازی

دانشگاه مجازی...

تحقیق درباره پیشینه تحقیق ها درباره مهارتهای زندگی و عزت نفس

تحقیق درباره پیشینه تحقیق ها درباره...

تحقیق درباره پیشینه تحقیق ها درباره مهارتهای زندگی در خارج از کشور

تحقیق درباره پیشینه تحقیق ها درباره...

تحقیق در مورد ایران

تحقیق در مورد ایران...

تحقیق درباره پیشینه ای بر تحقیقات و مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی

تحقیق درباره پیشینه ای بر تحقیقات...

تحقیق درباره پیرامون ازدواج اینترنتی

تحقیق درباره پیرامون ازدواج اینترنتی...

تحقیق درباره پژوهش در عملیات روش پژوهش

تحقیق درباره پژوهش در عملیات روش...

دانلود پاورپوینت موزه ی گوگنهایم بیلبائو

دانلود پاورپوینت موزه ی گوگنهایم بیلبائو...

تحقیق درباره بیماریهای مشترک انسان و دام

تحقیق درباره بیماریهای...

دانلود تحقیق و مقاله پیرامون کارآفرینی در ایران فرمت فایل پاورپوینت pptتعداد صفحات 58 اسلاید

دانلود تحقیق و مقاله...

پاورپوینت ارتباطات بین المللی

پاورپوینت ارتباطات بین المللی...

داستان یوسف و زلیخا

داستان یوسف و زلیخا...

تحقیق درباره بنیان اساطیری حماسه ملی ایران

تحقیق درباره بنیان اساطیری...

پاورپوینت MPI

پاورپوینت MPI...

پرورش کرم ابریشم 13 ص
امامت و امامان دوازده گانه 77 ص
نماد ونشانه شناسی شهرستان آستانه اشرفیه 80 ص
فرآیند تولید کنسرو و رب گوجه فرنگی
سوره های قران و ترجمه برخی آیات
سوره فلق
سوره المائده آیه 6 12ص
سوره فاتحه
سوره احزاب
فیوز های الکتریکی
توضیحات بیشتر - دانلود
حمل و نقل در چاه 19 ص
حمل و نقل 18 ص
حفاظت از محیط زیست 10 ص
حد و پیوستگی 9 ص
تک یاخته‌ها 33 ص

کلمات کلیدی :مصدر ستrlm براى ملوا لصالحات القسط لیجزى لذین منوا الیه مرجعکم میعا داى عالى مىrlm کند مىrlm دهد لزوم معاد است یعنى یعنى داى ستrlm براى مىrlm موجود ستrlm نمىrlm منازل لیجزى معناى
  • ۹۶/۰۸/۰۷
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی